Man skulle kunna tro att de aviserade prishöjningarna inom lokaltrafiken har att göra med maktskiftet. Icke. Prishöjningarna inom SL, och SL självt, står över vänster- och högerpolitik. De är del av en i lång förväg planerad kurva av stora höjningar och små sänkningar för att ge illusionen av en dynamisk lokaltrafik. Målet är såklart att utarma trafikanterna i den milda grad att de tvingas jobba extra för att kunna ta sig till jobbet, och då inte längre orkar tjafsa om inställda tåg och ropptorskar till kontrollanter.
Men frågan är hur länge den gråa massan av kuvade resenärer kommer att finna sig i att betala allt mer för något som inte fungerar? Skulle du acceptera att din hyra fördubblades samtidigt som fastighetsägaren slog ut ett par väggar i din lägenhet? Skulle du vara soft med att Stockholm Vatten tog 10 kronor litern och samtidigt lät kisset från 1000 bussvärdar användas som dricksvatten? Kan du tänka dig att betala 300 spänn för att se en fotbollsmatch som bara spelas i en halvlek? Är det rimligt att betala för en produkt som i bästa fall fungerar till 50% (en produkt som du dessutom redan betalar stora pengar till via skattesedeln)?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar