Jag hatar bussar på morgonen. Det är inte så att man måste stå för att det är så mycket folk, vilket egentligen är illa nog, utan man trycks liksom in i ett hörn, halvsittande/stående/liggande med femtonhundra svettiga, morgonluktande och sevenelevenkaffespillande människor över, under och omkring sig. Och det slutar inte där, för det värsta är att för varje hållplats som ett femtal peeps stiger av så stiger ett femtontal på! Varför duschar jag ens på morgonen? Efter dessa morgonåkturer har jag vid 09.00 då jag går av bussen varje dag hunnit bli genomblöt av svett, småkräkts upp frukosten och insett än en gång hur stort mitt hat mot SL är...
Men, man kan inte bara klaga! Konstruktivitet! Jag tänkte så här, och jag tror verkligen att det här är en riktigt annorlunda tanke som SL aldrig tänkt förut, och jag förstår om det kan låta knepigt och komplext. Men: om man räknar hur många människor som stiger av och på på varje hållplats på en vanlig morgon, och sen räknar man hur många sittplatser och ståplatser det finns på en helt vanlig buss - då borde man rimligtvis få fram hur många som får plats på dessa bussar dessa morgonar. Efter det räknar man hur många bussar man har och ser man att det behövs fler någonstans, för att alla åtminstone ska kunna få en ståplats på bussen, så sätter man in dom. Simple?
Jag förstår att det här kan vara riktigt komplicerat och svårt för SLs planeringsavdelning att förstå, och det är förstås inte helt enkelt det kan jag medge. Många besvärliga plus och minus och gånger uträkningar och mycket huvudbry kring det här med att estimera hur många på och av-stigare som rör sig i lokaltrafiken. Och självklart, det absolut jobbigaste med hela projektet skulle ju givetvis vara att SL själva måste ta sig ut i trafiken på morgonen... åka bussen... kaffe... svettas... rysa... äcklas.... kräkas... och vem vill göra det liksom?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
haha :P ibland (typ ALLTID) är SL inte så smarta...
Skicka en kommentar