fredag 8 juni 2007

Väktare - underjordiska jurister

Grön linje mot Farsta, något år sedan

Efter en lyckad förfest var en Hata SL-skribent tilsammans med ett par vänner på väg in till centrala Stockholm för att festa. Med på tunnelbanefärden hade jag en öl. Det var kanske en Norrlands Guld. Förkastligt, kriminellt och förfärligt, eller hur?

Två väktare kliver på och ser mig dricka ölen. De följer sina regler och ber mig lämna över burken så att den kan hällas ut. Överlämning sker, och trots att allt borde vara utagerat så är det nu det spårar ur.

Väktarna ber att få titta på färdbeviset, vilket jag självklart säger nej till (kom ihåg, väktare är bara brevbärare i basker). Följande diskussion äger nu rum.

Väktare 1: Tycker du om att spela tuff inför dina kompisar?
Hata SL: Va?
Väktare 1: Ja, tycker du att du är tuff?
Hata SL: Nej, men jag tycker att ni borde läsa lite juridik.
Väktare 2: Haha, och det har du gjort eller?
Hata SL: Ja.
Väktare 1: Du kanske vill bli omhändertagen på nästa station?
Hata SL: Va?
Väktare 1: Vi kan omhänderta dig.
Hata SL: Nix, inte en chans.

Vad som sedan händer kan tyvärr inte skrivas i bloggform då det är något av en juridisk gråzon. Men kontentan är att trots att SL sanktionerar rättsvidrigt väktarvåld så går det att göra motstånd. Argumentera, ord mot ord, kropp mot kropp. Hatet mot SL är gränslöst, och kom ihåg att du har både moralisk och juridisk rätt på din sida.

5 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha kul att det finns en blogg som heter så :D

Jag fick betala 400 spänn för att de trodde att jag hade plankat över såna där spärrar med dörrar som är lika höga som jag när det i verkliga fallet var konduktören på tåget som stämplade för lite och när jag passerade t-baneluckan så lät han mig passera.. två som jobbar inom SL gjorde fel och jag inget men jag fick betala. De vägrade kolla på sina videokameror som de har för att se om jag plankade eller ej. de anklagade mig för något som inte ens är sant.

Anonym sa...

För din information så är det inga väktare i tunnelbanan, utan ordningsvakter.

Dessa har i stort sett polismans befogenhet inom sitt område, och får be dig lämna SLs område om du inte kan uppvisa giltigt färdbevis innanför spärrlinjen. Lagstödet hittar du i polislagen §13 och i ordningslagens 4:e kapitel, §6 punkt 4.

Anonym sa...

Grymt cool du är som jävlas med folk som bara försöker utföra sina arbetsuppgifter.

Hur skulle det vara med att visa ditt färdbevis istället för att provocera fram en situation som du sedan kan sitta och skriva om på den här bloggen?

Löjleri är det.

Hata SL sa...

Nix, det var väktare och inte ordningsvakter. Och det var väktarna som begick ett brott, inte Hata SL:s representant.

Anonym sa...

"Dessa har i stort sett polismans befogenhet inom sitt område, och får be dig lämna SLs område om du inte kan uppvisa giltigt färdbevis innanför spärrlinjen"

Alla har rätt att be någon lämna ett område, men ordningsvakter har befogenhet att avvisa dig från platsen om du inte uppfyller legaliteten för att vara där (giltigt färdbevis)