tisdag 12 februari 2008

"Åk hem för fan!"

För någon vecka sedan färdades jag med buss 77 från Solna till St:Eriksplan. Plötsligt ser jag att bussföraren börjar jiddra med en påstigande. Inget nytt under solen, men följande tragiska lågvattenmärke är bland det sjukaste jag hört.

Den påstigande kvinnan frågar chaffisen hur hon ska göra för att betala med SMS. Föraren replikerar blixtsnabbt med att vråla i högtalarna att det tyvärr är "stopp i körningen för att det är en resenär som inte vill betala för sig". Kvinnan försöker förklara sig, men försent. Chauffören har sett ut kvällens offer och tänker inte sluta. Att passagerarna suckar och vill åka vidare rör honom inte i ryggen.

Istället stannar han bussen och frågar "Vad kommer du ifrån?", Kvinnan säger att hon kommer från Norrland och därför inte förstår sig på SL:s smarta betalsystem. Chaffisen är obeveklig. "Gå av bussen", säger han. När kvinnan gråtande går av bussen ropar han "Men åk hem då för fan om det är så svårt".

Du tror inte att det är sant, eller hur? Jag önskar att det inte var det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker förvisso inte om norrländska kvinnor så mycket men jag tycker det är taskigt av busschaffisen att inte ens sjunga en djurgårdssång för henne för att muntra upp liksom. Det är konstigt tycker jag.

Anonym sa...

Nej, fy fan vad hemskt. Vart är samhället på väg?

Rusty sa...

Jag hatar SL! Kamerabevakningen av passagerarna med förrädiska kup-kameror är fientlig och ovänlig.

Jag vill med detta inlägg påvisa att SL sponsrar bögfesten i Stockholm vaje sommar med en miljon kronor. Att SL mörkar detta för sina resenärer kanske inte är så konstigt mot bakgrund av att resenärerna står inför en kraftig taxihöjning i höst.

Man har svårt att skaka av sig misstanken att sponsrandet av bögfesten år efter år hänger samman med att Lokaltrafikens ordförande är öppet homosexuell.

Det hela är förbannat obehagligt.